Lični razvoj

Biti lider u poslu ne znači samo biti glavni

Inspiracija-liderstvo

Kada pogledamo nazive današnjih pozicija u poslovnom svetu kao što su oni u čijem se sastavu nalaze head, chief, leader – i svi upućuju na neke više položaje, odnosno one poslove kojima je upravljanje suština. U društvenom smislu, sa vođama se susrećemo još od najranijih dana – to je onaj koji je najdominantniji u vrtiću i školi, onaj koji diktira pravila, onaj čije se mišljenje uvažava i prihvata. Kasnije, uvek imate onog nekog u društvu ko je inicijator, ko je nekako celu ekipu drži na okupu. Lider i vođa su sinonimi, ali iz brojnih razloga sa sobom nose negativnu konotaciju. Kada govorimo o liderima u poslovanju, sklonićemo na stranu tu negativnu konotaciju, te će u daljem tekstu biti više reči o tome kakav treba da bude neko čiji je zadatak da vodi odnosno upravlja nekim timom.

S liderstvom se ne rađa, liderstvo se uči

Liderstvo je veština koja se ne rađa s pojedincem, već se razvija i uči tokom vremena. Iako neki ljudi mogu imati prirodne sklonosti prema vođenju, pravi lideri se oblikuju kroz iskustvo, učenje i samopoboljšanje. Biti lider znači razvijati različite kompetencije, poput timskog rada, komunikacije, motivacije i donošenja odluka, te konstantno raditi na njihovom poboljšanju. Uz pravilnu obuku, mentorstvo i samosvest, svako može postati uspešan lider, čineći tako pozitivan uticaj na organizaciju i ljude koje vode.

Naime, kada ste vođa nekog tima na poslu, to je jedna situacija koja mnogo zavisi od toga ko su sve članovi tog tima, kakav je posao u pitanju, da li u tom poslu imamo realne ciljeve i slično.

Koliko se upravljanje i liderstvo prepliću

Da bi lider bio uspešan, potrebno je da u nekim situacijama pribegne onome što je u domenu upravljanja? A šta je to? Pod upravljanjem se podrazumeva ono što se u jednom poslu tiče organizacije i hijerarhijske preraspodele posla. Ni tu kontekst nije negativan – i organizacija i jasna podela poslova je ono što je u svakom poslu neophodno da bi bio uspešan. A šta je ono što liderstvo čini drugačijim procesom od upravljanja? Liderstvo je okrenuto uspehu i osećaju zadovoljstva i napretka svih koji u tom poslu učestvuju. Ono u prvi plan stavlja članove tima i motivaciju koja je prilagođena svakom ponaosob. Uspešan lider je onaj ko zna kako da od svakog člana izvuče ono najbolje i da mu da podstrek za dalje poslovne uspehe. U takvom okruženju zaposleni se osećaju zadovoljno, a dobro je poznato koliko je to važno za svaki posao.

Kako postati uspešan lider

Postoje razni načini kako da poboljšamo svoje liderske sposobnosti, a jedan od njih je PCM program, kroz koji lideri uče kako da poboljšaju svoje komunikacijske sposobnosti, zatim kako da bolje razumeju ljude i njihove osobine i delaju u skladu sa njima. Suština je u individualnom pristupu svakom članu tima, a sve u cilju uspeha svih onih koji taj tim čine. Do zacrtanog cilja lider dolazi pomoću strategije i jasne vizije šta želi da postigne – to je podjednako važno svima u timu. Tome treba dodati da ciljevi koji se uspostavljaju treba da budu realni i motivišući, što je još jedna od stvari koju lider mora znati da proceni. Dobar način da se postigne uspeh u poslu jeste upravo stalno usavršavanje i primena pristupa koji su se pokazali pozitivnim i inspirativnim.