AutoriPotražite vašeg omiljenog autora!

Knjiga o deci

Ošo

"U tome je tajna mističnog puta – morate ponovo postati dete, nevino, nezagađeno bilo kojim znanjima, dete koje još ništa ne zna, ali svesno je svega što ga okružuje, dete koje se svemu divi, za koje svet ima dozu misterije kakva se ne može razotkriti."

* * *

"Niko ne dozvoljava deci da plešu, da skaču i da viču. Razlozi za te zabrane su besmisleni – možda će razbiti nešto, možda će se pokvasiti ako istrče napolje po kiši... Zbog takvih sitnica uništavaju deci duhovnost i razigranost."

* * *

"Roditelji, učitelji, svi hvale poslušnu, a grde razigranu decu. Možda je razigranost potpuno bezopasna, ali dete kritikuju za svaki slučaj – može se desiti da izraste u buntovnika. Ako dete raste slobodno, ako mu dozvole da ostane razigrano, izrašće u buntovnika. Neće ga lako porobiti, neće ga lako uvrstiti u bojne redove onih koji uništavaju ljude ili same sebe."

* * *

"Zbog svega toga, ljudi guše detinju razigranost od samog početka. Priroda ne sme da se ispolji. Malo-pomalo dete u vama umire. Godinama nosite mrtvo dete u sebi. To mrtvo dete uništava vam smisao za humor – ne možete da se smejete svim srcem, ne možete da se igrate, ne možete da uživate u sitnicama koje život žnače. Postajete tako ozbiljni da vam se život skuplja, umesto da se širi."

* * *

"Svaki trenutak života treba da bude trenutak dragocenog stvaralaštva. Nije bitno šta stvarate – peščanu kulu na obali mora ili nešto drugo – bitno je da vam sve što radite potiče od razigranosti i radosti."

* * *

"Ne dozvoljavamo deci da ostanu inteligentna. Ako budu inteligentna, postaće ranjiva, krhka, otvorena. Ako budu inteligentna, prozreće laži u društvu, u državi, u crkvi, u obrazovnom sistemu. Postaće buntovnici. Postaće individue. Neće ih lako potčiniti. Možete ih smrviti, ali ne možete ih naterati da se nagode s vama."

* * *

"U određenom smislu, inteligencija je veoma meka, kao ružin pupoljak, ali u drugom smislu je veoma je jaka. Njena snaga je nežna, a ne gruba. Njena snaga je snaga pobune, snaga beskompromisnog stava. Odbija da proda dušu."

* * *

"Posmatrajte decu i shvatićete šta je inteligencija. Deca nemaju znanje – kad bi imala znanje, ne biste ih smatrali inteligentnima. Ako im postavite pitanja za koja treba da imaju znanje, činiće vam se da nisu inteligentna. Postavite im prava pitanja, koja nemaju nikakve veze sa podacima, pitanja koja zahtevaju trenutan odgovor i videćete da su deca mnogo inteligentnija od vas. Naravno, ego vam neće dozvoliti da se pomirite s tim, ali prihvatanje te činjenice neizmerno bi pomoglo svima. Pomoglo bi i vama i vašoj deci jer biste naučili toliko toga od njih, samo kad biste priznali kako su deca inteligentna."

* * *

"Iako se društvo trudi da satre inteligenciju, ne može je sasvim uništiti – samo je prekriva raznoraznim slojevima informacija."

* * *

"U tome je suština meditacije – vodi vas dublje u vas same. Meditacija vas tera da se povučete u svoju dubinu sve dok ne dođete do žive vode sopstvene inteligencije, dok ne otkrijete izvor svoje inteligencije. Kad ponovo otkrijete dete u sebi, tek tada ćete razumeti šta sam mislio dok sam ponavljao da su deca zaista inteligentna."

* * *

"Deca su nevina. Nisu zaradila svoju nevinost – nevinost je kod njih prirodna. Deca ne znaju, ali njihovo neznanje bolje je od takozvanog znanja jer naučena osoba samo maskira neznanje teorijama, ideologijama, filozofijama, dogmama, ubeđenjima. Pokušava da zataška svoje neznanje, ali zagrebite malo ispod površine i u njemu nećete naći ništa osim tame, ništa osim neznanja."

* * *

"Dete je u znatno boljem položaju nego učena osoba jer dete vidi. Iako nemaju znanja, deca imaju spontanost. Iako ne znaju, deca razumeju. Njihovo razumevanje je ogromno."

* * *

"Tišina ima svoju vibraciju – zarazna je. Naročito dečja tišina koja nije silom nametnuta, koju ne morate da postižete pretnjama: "Prebiću te ako pisneš i ako ne budeš miran!" Ne, nije to tišina. Tako neće nastati vibracije radosti o kojima sam govorio. Te vibracije nastaju kad dete sedi samo u tišini, kad uživa bez ijednog razloga, kad mu je sreća nenarušena – tada se oko njega stvara žubor."

* * *

"U boljem svetu svaka će porodica učiti od dece. Toliko žurite da ih što pre naučite nečemu. Izgleda da niko ne uči od dece, a od njih možete naučiti mnogo toga. Vi njih ne možete naučiti ničemu."

* * *

"Tako sam i ja živeo. Zapitao sam se: "Jesam li ikad uradio nešto loše?" Nisam razmišljao o tome da li su drugi mislili da sam ja uradio nešto loše. Nije poenta u tome. Hteo sam da otkrijem jesam li pomislio kako sam ikad uradio nešto loše. Nikad nisam pomislio da sam uradio bilo šta loše. Može ceo svet da misli da je nešto loše, ali ja sam savršeno siguran da sam bio u pravu što sam nešto uradio."

* * *

"Pripremite se pre nego što dobijete dete. Meditirajte, umirite se, postanite staloženi. Sačekajte dok se potpuno ne očistite i tek tada postanite roditelj. Dajte detetu svoj život i svoju ljubav. Tako ćete pomoći da se ovaj svet poboljša."

* * *

"Detetu je potrebno mnogo privatnosti, koliko god je moguće. Potrebna mu je najveća moguća količina privatnosti da bi bez uplitanja razvilo svoju individualnost. Neprekidno upadamo na detetov posed, provaljujemo. Roditelji stalno pitaju dete: "Šta radiš? O čemu razmišljaš?" Hoće da znaju čak i o čemu dete razmišlja! Hoće da mu zavire u mozak!"

* * *

"Detetu je potrebna privatnost. Roditelji bi trebalo samo da mu pomognu, ali da se ne mešaju. Trebalo bi da dozvole detetu izbor – hoće li da radi nešto ili ne. Roditelji samo treba da paze da dete ne povredi sebe ili nekog drugog – to je dovoljno. Više od toga je uplitanje."

* * *

"Deci ne treba uslovljavanje. Nisu im potrebne smernice. Treba im pomoći da budu to što jesu, treba ih podržati, negovati, podsticati, jačati. Pravi roditelji, prava majka i pravi otac, biće blagoslov za dete. Osetiće da mu roditelji pomažu da se ukoreni u svojoj prirodi, da se prizemlji, da se koncentriše, da zavoli sebe, a ne da ga grize savest zbog onoga što jeste. Poštovaće sebe."

* * *

"Ne zaboravite, ako osoba ne voli sebe, neće voleti nikog drugog. Ako ne poštuje sebe, neće poštovati nikog drugog. Zato je sva vaša ljubav lažna, pseudoljubav. Zato je vaše poštovanje lažno, pseudopoštovanje. Vi ne poštujete sebe, kako ćete onda poštovati druge? Ako se u vašem biću ne rodi ljubav prema sebi, kako možete zračiti ljubavlju prema drugima? Prvo morate upaliti svetlost u sebi, tek tada možete svetleti i drugima."

* * *

"Zato Buda kaže da nikad nećete biti slobodni dok ne ubijete svoje roditelje. Pod ubistvom roditelja podrazumeva ubijanje roditeljskog glasa koji vam odzvanja u glavi. Ubijte savest, odbacite sve glupe ideje i živite po svojim pravilima! Zapamtite, treba da imate svest, a ne savest. Malo-pomalo savest će se povući i ustupiće mesto svesti. Živećete u čistoj svesti."

* * *

"Svest je zakon – neka vam svest bude jedini zakon. Neka vam život bude ono što osećate, šta god to bilo. Sami morate odlučiti. Nije to ničiji tuđi život. Niko nema prava da odlučuje o vašem životu osim vas."

* * *

"Prema mom mišljenju, možete samo jedno – da svoj život podelite s decom. Recite im da su vas roditelji uslovljavali, da ste živeli ograničeni određenim idealima, da ste zbog ograničenja i ideala potpuno promašili svoj život i da ne želite da uništite život svom detetu. Hoćete da budu slobodni – slobodni od vas jer vi predstavljate celokupnu prošlost."

* * *

"Uloge oca i majke su značajne jer na svet dovode novog gosta koji ništa ne zna, ali koji ima potencijala. Ako se taj potencijal ne ostvari, biće nesrećan."

* * *

"Nema roditelja koji želi da mu dete bude nesrećno. Svi hoće da im deca budu srećna, samo im je način razmišljanja pogrešan. Misle da će im deca biti srećna ako postanu profesori, inženjeri, naučnici. Ne znaju! Deca će biti srećna samo ako postanu ono za šta su predodređena! Mogu da postanu samo ona biljka čije seme nose u sebi."

* * *

"Pomozite svom detetu tako što ćete mu dati slobodu i prilike, u svakom mogućem smislu. Obično, majka i ne sluša kad dete nešto traži od nje. Mehanički odbija. "Ne" je reč koja ima autoritet. "Da" nema autoritet. Ni otac, ni majka, niti ijedna osoba od autoriteta ne želi da kaže "da", čak ni za najobičnije, svakodnevne zahteve."

* * *

"Obrazovanje je most između potencijala i ostvarenja. Obrazovanje treba da pomogne semenu da se razvije. To je i moj posao – ovde stičete obrazovanje. Ono što ste do sada sticali u školama i na fakultetima nije obrazovanje. Samo vas priprema za dobar posao, za zaradu, ali nije pravo obrazovanje. Ne daje vam život. Možda vam može poboljšati standard, ali ne i život. To nisu sinonimi."

* * *

"Smatram da obrazovanje ne treba posmatrati kao sredstvo za život, a život kao borbu za opstanak. Život treba posmatrati kao proslavu. Život ne treba da bude samo takmičenje već i uživanje. Uz pesmu, igru, poeziju, muziku, slikarstvo... Obrazovanje bi trebalo da vas pripremi za usklađivanje sa drvećem, pticama, nebom, suncem i mesecom."

* * *

"Obrazovanje treba da vas pripremi da budete to što jeste. Trenutno vas priprema samo na to da budete imitatori, da budete kao drugi. To je lažno obrazovanje. Pravo obrazovanje naučiće vas kako da budete svoji, autentični. Vi ste jedinstveni. Ne postoji niko kao što ste vi, nije nikad postojao, niti će ikad postojati. Život vas je obasuo bogatim darovima. Sjajno je što ste jedinstveni! Nemojte nikoga da imitirate! Ne budite kopije."

* * *

"Pravo obrazovanje iz vas izvlači ono što je ispod površine, ono što je egzistencija sakrila poput blaga. Pravo obrazovanje izvlači vaše potencijale na svetlost dana."

* * *

"Pomozite deci da budu kreativna, pomozite im da budu radosna, jer radost je iščezla iz škola. Deca su tužna, a tužna deca stvaraju tužan svet. Oni će naseljavati ovaj svet, a vi im uništavate radost. Podstaknite ih da se raduju, podstaknite ih da slave, pomozite im da budu sve veseliji. Ništa nije vrednije od toga."

* * *

"Nikad nemojte porediti decu! Svako dete treba poštovati na drugačiji način. Svako dete zaslužuje da ga poštuju kao jedinku."

* * *

"Ali mi ne razumemo jedni druge. Možda i govorimo istim jezikom, ali to ne mora da znači da se razumemo. Ljudi se kriju, kriju svoje detinjstvo, kriju svoju nevinost, štite se raznim odbrambenim mehanizmima od svega i svačega. Da nije tako, videli biste i staru i mladu decu kako se igraju u ovoj zemaljskoj bašti smejući se i vrišteći od sreće. Zašto su tako ozbiljni? Čovek ništa nije dobio zahvaljujući ozbiljnosti – naprotiv, zbog nje je izgubio sve. Ipak, ne odustaje od smrknutog lica."

* * *

"Samo razigrano i detinjasto ponašanje zaslužuje da se nazove vrlim, religioznim, spiritualnim ponašanjem – i to ne ljudskim, već božanskim. U trenutku kad ste nevini poput deteta, prevazilazite okvire ljudskosti – ulazite u svet božanskog."

(Izdavač: Leo commerce, Beograd, 2015. godina)

Biografija - Ošo

OšoOšo (11.12.1931. – 19.01.1990.), poznat po svom revolucionarnom doprinosu nauci o unutrašnjoj transformaciji, nastavlja da inspiriše milione ljudi širom sveta u njihovoj potrazi za definicijom novog pristupa individualnoj duhovnosti koja sama sebe usmerava i odgovara na svakodnevene izazove savremenog života. Londonski Sandej Tajms nazvao ga je jednim od "1000 stvaralaca dvadesetog veka".

Za više informacija posetite:

http://www.osho.com/

https://www.facebook.com/osho.international

https://twitter.com/osho

https://www.instagram.com/oshointernational/

https://www.youtube.com/oshointernational

Pretraga