AutoriPotražite vašeg omiljenog autora!

Originalni

Читать Журналы онлайн бесплатно
андроид

Adam Grant

"Pre više godina psiholozi su otkrili da postoje dva puta do uspeha: konformizam i originalnost. Konformizam znači kretanje utabanim stazama i održavanje statusa kvo. Originalnost je kada krenete putem kojim se ređe ide i zastupate skup novih zamisli koje plivaju protiv struje, ali pre ili kasnije nešto poboljšaju."

* * *

"Razume se, ništa nije potpuno originalno, u smislu da na sve naše ideje utiče ono što saznajemo iz sveta koji nas okružuje. Stalno pozajmljujemo misli, bilo namerno ili nenamerno. Svi smo podložni "kleptomneziji" – pojavi da tuđe zamisli slučajno pamtimo kao sopstvene. Prema mojoj definiciji, originalnost podrazumeva iznošenje i razvijanje ideje koja je relativno neobična u određenoj oblasti, a koja ima potencijala da tu oblast unapredi."

* * *

"Sama originalnost počinje kreativnošću: iznalaženjem koncepta koji je i nov i koristan. Ali tu nije kraj. Originalni su oni ljudi koji preuzimaju inicijativu radi ostvarenja svoje vizije."

* * *

"Glavno obeležje originalnosti jeste odbacivanje ponuđenih vrednosti i istraživanje postoji li neka bolja mogućnost."

* * *

"Polazna tačka je znatiželja: razmišljanje zašto ponuđene vrednosti uopšte postoje. Poriv da preispitujemo ponuđene vrednosti javlja se kada doživimo viža de, suprotno od deža vi. Deža vi se javlja kada se susretnemo s nečim novim, ali imamo osećaj kao da smo to već videli. Viža de je obrnuto – suočavamo se s nečim poznatim, ali to vidimo kao svežu perspektivu koja nam omogućava da steknemo nove uvide u stara pitanja."

* * *

"Kada razmislimo o ponuđenim vrednostima u svetu oko nas kojima nismo zadovoljni, počinjemo da uviđamo kako većina njih ima društvene korene: pravila i sisteme stvorili su ljudi, a ta spoznaja ohrabruje nas da ih promenimo."

* * *

"Poriv da se nešto ostvari zaslužan je za mnoga svetska dostignuća. Kada smo rešeni da se istaknemo, imamo gorivo da radimo vrednije, duže i pametnije. Ali kako kulture gomilaju brojna dostignuća, originalnost se sve više prepušta specijalizovanoj nekolicini."

* * *

"Kada ode nebu pod oblake, poriv za uspehom ume da istisne originalnost: što više cenite uspeh, to više počinjete da strepite od neuspeha. Umesto da težimo jedinstvenim dostignućima, žarka želja za uspehom nagoni nas da stremimo sigurnom uspehu."

* * *

"Možda ne težimo svi da osnujemo sopstveno preduzeće, napravimo remek-delo, preobrazimo zapadnjačku misao ili predvodimo pokret za građanska prava, ali zacelo imamo zamisli kako da unapredimo radno mesto, škole i zajednice. Nažalost, ljudi se ustručavaju da nešto preduzmu kako bi promovisali te zamisli. Kako je ekonomista Džozef Šumpeter čuveno primetio, originalnost je čin kreativnog razaranja. Zagovaranje novih sistema uglavnom iziskuje razaranje starih pristupa i mi se ustežemo iz straha da ne poremetimo ustaljeni tok stvari."

* * *

"Šta ste učinili kada vam je poslednji put sinula neka originalna ideja? Iako je Amerika zemlja individualnosti i jedinstvenog izražavanja ličnosti, u želji da uvek budemo izvrsni i u strahu od neuspeha, većina pre bira da se uklopi nego da se ističe."

* * *

"Kada se divimo originalnim pojedincima koji pokreću kreativnost i podstiču promenu u svetu, obično pretpostavljamo da su oni drugačijeg kova."

* * *

"U svakoj oblasti, od poslovanja i politike do nauke i umetnosti, ljudi koji pokreću svet originalnim zamislima retko su primeri uverenja i posvećenosti. Dok dovode u pitanje običaje i osporavaju status kvo, oni možda izgledaju smeli i samouvereni. Ali kada se oljušte površinski slojevi, istina je da se i oni suočavaju sa strahom, podeljenim osećanjima i sumnjom u sebe. Mi ih vidimo kao samonikle, ali njhove težnje neretko podstiču drugi. Koliko god se činilo da žude za rizikom, oni bi ga u suštini radije izbegli."

* * *

"Zdrav razum nalaže da stvaralačka dostignuća ne mogu da cvetaju bez velikih promena i energije, a da kompanije ne mogu da cvetaju bez žestokog pregnuća. Te pretpostavke previđaju glavne koristi uravnoteženog portfelja rizika: osećaj sigurnosti u jednoj oblasti daje nam slobodu da budemo originalni u drugoj. Ako se osiguramo finansijski, izbegavamo pritisak da izdajemo nedovršene knjige, prodajemo bezvrednu umetnost ili pokrećemo neproverene poslove."

* * *

"Upravljati uravnoteženim portfeljem rizika ne znači stalno se vrzmati u sredini tako što preduzimate umerene rizike. Umesto toga, oni uspešni originalni preuzimaju krajnje rizike u jednoj oblasti i poništavaju ih krajnjom obazrivošću u drugoj."

* * *

"Brojni dokazi ukazuju da preduzetnici ne vole rizik ništa više od nas ostalih – i to je redak zaključak oko koga su mnogi ekonomisti, sociolozi i psiholozi zaista uspeli da se slože."

* * *

"Originalni se ipak razlikuju u stavovima prema riziku. Neki su neustrašivi kockari; drugi su škrtice s fobijom od klica. Da biste postali originalni, morate da pokušate nešto novo što podrazumeva prihvatanje izvesnog rizika. Ali oni najuspešniji originalni nisu pustolovi koji prvo skoče pa kažu hop. To su oni što nerado dođu na prstima na ivicu litice, proračunaju brzinu pada, triput provere padobran i postave sigurnosnu mrežu na dnu za svaki slučaj."

* * *

"Originalnost nije data crta. Ona je slobodan izbor."

* * *

"Zbog nedostatka originalnosti u svetu krivimo odsustvo kreativnosti. Kada bi ljudi samo mogli da iznalaze više novih ideja, svima bi nam bilo bolje. Ali u stvarnosti, najveća prepreka originalnosti nije iznalaženje ideja – to je odabir ideja."

* * *

"Pretpostavlja se da postoji kompromis između kvantiteta i kvaliteta – ako želite da proizvodite bolja dela, morate da ih pravite manje – ali ispostavlja se da to nije tačno. U stvari, kada je reč o iznalaženju ideja, kvantitet je najpredvidljiviji put do kvaliteta."

* * *

"Mnogi ljudi ne postanu originalni zato što iznedre malo ideja, a onda postanu opsednuti time da ih urede do savršenstva."

* * *

"Istraživanja vraćanja na prvobitne zamisli pokazuju da genijalci katkada smišljaju nove ideje rano u stvaralačkom procesu. Ali za nas ostale, prve ideje su često najobičnije – najbliže ponuđenoj vrednosti koja već postoji. Tek nakon što smo isključili ono očigledno, imamo najveću slobodu da razmotrimo manje verovatne mogućnosti."

* * *

"Najbolje je da skupljamo povratne informacije da bismo se izveštili u procenjivanju sopstvenih ideja. Saopštite mnoštvo zamisli i vidite šta će se dopasti vašoj ciljnoj grupi."

* * *

"Umesto da procenjujemo sopstvenu originalnost ili tražimo povratne informacije od direktora, treba češće da se obraćamo kolegama. Oni nisu neskloni riziku kao direktori i probna publika; otvoreni su da vide potencijal u neobičnim mogućnostima, što ih čuva od lažno negativnih nalaza. U isto vreme, nisu ništa naročito uložili u naše zamisli, što im pruža dovoljnu distancu da ponude poštenu procenu i štiti ih od lažno pozitivnih nalaza."

* * *

"U odluci da iznesemo svoje zamisli, podjednako je važno i kako ćemo preneti poruku i koga ćemo izabrati da nas sasluša."

* * *

"Umesto da se obraćamo publici koja je izrazito naklonjena, bolje nam je da predloge upućujemo ljudima koji su poznati po originalnosti."

* * *

"I u poslu i u životu, stalno nas uče da je ključ uspeha delati na vreme, jer "ko okleva izgubljen je". Kada imamo neki važan zadatak, savetuje nam se da ga završimo mnogo pre roka. Kada imamo originalnu zamisao da izumimo neki proizvod ili osnujemo firmu, podstiču nas da povučemo prvi potez. Naravno, u brzini ima neospornih prednosti: sigurno ćemo završiti ono što smo počeli i izaći na tržište pre konkurencije. Ali začudo, dok sam proučavao originalne ljude, naučio sam da nad prednostima brzog delanja i povlačenja prvog poteza često prevagnu loše strane. Istina je da ko rano rani dve sreće grabi, ali ne smemo zaboraviti ni da onaj što porani završi u zamci."

* * *

"Ne morate biti prvi da biste bili originalni, a oni najuspešniji koji su originalni ne stižu uvek na vreme. Oni pomodno kasne na zabavu."

* * *

"Odugovlačenje može da bude neprijatelj kreativnosti, ali može da bude i sredstvo za kreativnost."

* * *

"Uz to što nam daje vremena za iznalaženje inovativnih ideja, od dugovlačenja postoji još jedna korist: ostajemo otvoreni za improvizaciju. Kada planiramo dobrano unapred, često se pridržavamo strukture koju smo stvorili, zatvarajući vrata kreativnim mogućnostima koje bi mogle da nam iskoče u vidno polje."

* * *

"Oni koji su izuzetno originalni mnogo odugovlače, ali nije da potpuno preskaču planiranje. Oni odugovlače strateški, ostvaruju postepeni napredak tako što isprobavaju i usavršavaju različite mogućnosti."

* * *

"Ovo je ključni nauk: ako imate originalnu zamisao, greška je srljati s jedinom svrhom da stignete na cilj pre konkurencije. Baš kao što nam odugovlačenje može dati fleksibilnost u nekom zadatku, tako nas odlaganje ulaska na tržište može otvoriti prema učenju i prilagodljivosti, umanjujući rizike vezane za originalnost."

* * *

"U nastojanjima da ospore status kvo, originalni uglavnom ne obraćaju pažnju na protivnike. Ako se neko već opire promeni, nema smisla traćiti vreme. Umesto toga, treba se usredsrediti na jačanje veza s ljudima koji vas podržavaju."

* * *

"Najbolji saveznici nisu ljudi koji nas podržavaju od početka. To su oni koji su isprva bili protiv nas a potom rešili da pređu na našu stranu."

* * *

"Da bismo postali originalni, moramo biti spremni da preduzmemo rizik. Kada plivamo protiv struje kako bismo promenili starostavne običaje, nikada ne znamo hoćemo li uspeti."

* * *

"U potrazi za srećom, mnogi odlučuju da uživaju u svetu takvom kakav jeste. Originalni prihvataju tešku borbu, stremeći da pretvore svet u ono što bi on mogao biti. U borbi da unaprede život i slobodu, privremeno se mogu odreći nekog zadovoljstva, stavljajući sopstvenu sreću u drugi plan. Na duge staze, međutim, imaju priliku da stvore bolji svet. A to – da pozajmim reči psihologa Brajana Litla – donosi drugačiju vrstu zadovoljenja. Postati originalan nije najlakši put u potrazi za srećom, ali nas ostavlja u savršenoj ravnoteži za sreću u potrazi."

(Izdavač: Laguna, Beograd, 2016. godina)

Biografija - Adam Grant

Adam GrantAdam Grant je najmlađi redovni profesor u prestižnoj poslovnoj školi Vorton na Univerzitetu u Pensilvaniji. Smatra se jednim od najuticajnijih naučnika današnjice na polju međuljudskih odnosa, a svrstavaju ga i među 25 najboljih profesora i mislilaca u oblasti poslovanja, organizacije rada i rukovođenja. Autor je knjiga Originalni i Give and Take, koje su dospele na bestseler liste odmah po izlasku iz štampe. Dobio je niz nagrada za izuzetan doprinos obrazovanju, aktivan je TED govornik i zalaže se za vaspitanje koje će omogućiti da svako dete postane kreativno i moralno, a njegov članak na ovu temu podeljen je na društvenim mrežama više od 300.000 puta. Grantove knjige i teorijski radovi prevedeni su na 35 jezika.

Za više informacija posetite:

http://www.adamgrant.net/

https://www.facebook.com/AdamMGrant

https://twitter.com/adammgrant

https://www.youtube.com/user/dadam813

https://www.linkedin.com/influencer/AdamMGrant

https://www.ted.com/speakers/adam_grant

Pretraga